Forsikringer og Skader

Tilbake

Forsikringer

Østerås Borettslag AL har sin bygningsforsikring i Gjensidige Forsikring. Denne dekker ansvaret vi har for bygningsmassen og en del andre forhold.

For å ha dekning for skade på inventar og løsøre i egen leilighet, må beboer tegne en egen, privat innboforsikring.

Egenandel basert på vedlikeholdsansvar
Forutsatt at partene har forsikringer i orden, blir egenandelen etter en forsikringsskade belastet den som har vedlikeholdsansvaret for det som er skadeårsak. Med hjemmel i borettslagloven skilles det i § 6 i vedtektene til Østerås borettslag mellom ansvaret til beboer og borettslag. Her er noen hovedpunkter som ofte er aktuelle i forsikringssaker:

  • Beboer svarer for badekar/dusj med tilhørende blandebatteri, håndvask med blandebatteri, varmtvannsbereder, toalettskål med kneledd og synlige vannrør, kjøkkenbenk med blandebatteri og avløp, og rørfremføring fra leilighetens hovedstoppekran.
  • Borettslag svarer for skjult avløp fra badekar, fra kneledd i håndvask og oppvaskbenk, sluk med vannlås og skjult fremføring av vann til toalettskål, håndvask og badekar.

    og:
  • for andelseier: Vedlikeholdsplikten omfatter også nødvendig reparasjon eller utskiftning av slikt som rør, ledninger, inventar, utstyr, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg-, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører og vinduer med karmer,
  • for borettslaget: Vedlikeholdsplikten omfatter også: ..utskiftning av vinduer og ytterdører til boligen, eller reparasjon eller utskiftning av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner.

Ansvaret andelseier eller borettslaget har for vedlikehold og reparasjoner er mer omfattende enn nevnt her, så vi viser igjen til viktigheten av å kjenne til hva som står i vedtektene for Østerås borettslag og i borettslagloven.

Tiltak ved forsikringsskader

Hvis skade inntreffer (prosedyre revidert 19.4.2021)

  • Beboer, leder/formann eller vaktmester kontakter ABBL v/seksjon teknisk forvaltning, via skadeskjema på ABBLs hjemmeside: https://www.abbl.no/Skjemaer/Skademeldingsskjema
  • Om akutt skade inntreffer innenfor kontortid, kan skadelidte ta kontakt med ABBL direkte på tlf. 67 57 40 00, med opplysninger fra skadestedet, dvs. navn, adresse, telefon nr.privat/arbeid, skadedato og antatt skadeårsak-/omfang. Utenfor kontortid benyttes Gjensidige forsikringsselskaps alarmtelefon: 03100.
  • Ved skader som følge av veggedyr eller andre skadedyr, skal skaden meldes til styret eller vaktmester som så skal melde skaden videre til Norsk Hussopp Forsikring. Grunnen til dette er at styret har oversikt over alle tilstøtende boenheter som må kontaktes for å avklare om flere har slike skader/plager, og for at skadedyrfirma enklere skal få oversikt over antall tilfeller.
  • Innbrudd-, hærverk- og brannskade som berører fellesarealer skal anmeldes til politiet av styreleder el. vaktmester. Politiets anmeldelsesnummer sendes ABBL.
  • ABBL ringer eventuell kontaktperson for å komplettere opplysningene.
  • ABBL foretar om nødvendig en for befaring, for eksempel i de tilfeller det er tvil om forsikringsdekning.
  • ABBL melder inn skaden til forsikringsselskapet som avgjør om det er påkrevd å rekvirere takstmann før utbedring igangsettes. Ved småskader kan ABBL rekvirere håndverker, etter avtale med Gjensidige.
  • Skaden besiktiges av rekvirert firma eller takstmann og det skrives rapport der det blir beskrevet hvilket arbeid som skal utføres, og hva dette skal koste.
  • ABBL får kopi som oversendes styret med kopi til skadelidte. Kalkylen danner grunnlag for et eventuelt helt eller delvis kontantoppgjør til skadelidte, etter avtale med skadelidte.
  • Ved håndverkerassistanse blir fakturaen(e) forhåndsbetalt av boligselskapet før samlet krav sendes forsikringsselskapet.
  • Hver beboer må tegne egen innbo- og løsøreforsikring. Skadelidte ordner selv opp med krav overfor sitt innboforsikringsselskap.
  • Forsikringsselskapet betaler ut kravet minus egenandel. Vanlig egenandel er pr. i dag kr 10 000,-.
    ABBL retter egenandelskravet til skadelidte eller boligselskapet, avhengig av skadeårsak.
  • Alle kontantoppgjør går vanligvis gjennom ABBL for videre forsendelse til skadelidte. Dette for å lette innkrevingen av egenandelen.

Forebygging av vannskader

En vannlekkasje skader ikke bare inventar og vegg, men vil også trenge ned i og under gulvbelegg i egen leilighet. Store skader kan da samtidig oppstå både i tilstøtende leiligheter i samme etasje og etasjen under. For å redusere den totale forsikringspremie for borettslaget og beboers egenandel ved skade, ønsker vi å fokusere på en rekke skadeforebyggende tiltak og ettersyn.

Den enkelte beboer skal på selvstendig initiativ kontrollere de VVS-installasjoner i leiligheten som
kommer inn under beboers ansvarsområde. Spesielt vil vi fokusere på dette:

  • Hovedstoppekraner:
    *
    Beboer må gjøre seg kjent med hvor i leiligheten hovedstoppekranen sitter. Denne skal stenges ved fravær fra leiligheten ut over 48 timer.
    * Hovedstoppekran for vanninntaket til hele oppgangen er ved siden av kjellerdør i nederste etasje i oppgangen.
  • Vannlåsen i kjøkkenbenken, kneleddet under utslags- og oppvaskbenk, må kontrolleres og
    eventuelt etterstrammes.
  • Husbrannslangen skal ikke brukes til annet enn brannslukking. Stoppekranen til slangen skal
    være stengt og eventuelt sikret.
  • Alle oppvaskmaskiner vil før eller senere lekke p.g.a. slitasje og elde. Kontroller at vann
    tilkopling og avløp er i orden og ikke lekker. Bytt ut maskinen når du tror den kan forårsake
    vannlekkasje. Det samme gjelder vaskemaskin når den er montert i rom uten sluk.
  • Varmtvannsberedere har en levetid på 20-25 år. Hvis den blir eldre, må den skiftes ut.
    Kontroller at det ikke er små drypplekkasjer i tilførsels- og tapperør.
  • Lekkasje fra vannrør til blandebatteri. Se over alle koplinger slik at små drypplekkasjer
    oppdages i tide og utbedres.
  • Baderom må også kontrolleres jevnlig. Koplinger til vaskemaskin og armaturer til vask og
    badekar/dusj ettersees. Spesielt må vegger rundt badekar/dusj kontrolleres nøye for lekkasje.
    Tapet eller bekledning må være tett og hindre gjennomtrengning av vann inn i selve veggen.
  • Generelt bør en kontroll av kjøkkenbenk utføres 2 til 4 ganger per år. Selv om kraner og rør kan
    repareres med utskiftning så kan de vann- og råteskader som oppstår, over tid bli store.

Brannsikring

Røykvarslere er påbudt, og skal være montert på riktig sted og måte i leiligheten. Batterier skal kontrolleres hvert år. Legg gjerne en påminnelse inn i egen kalender på brannvarslerens dag, 1.12. hvert år.

Det er krav om at hver boenhet skal ha manuelt slokkeutstyr som kan benyttes i alle rom i leiligheten. Dette kan være et håndslukkeapparat eller en husbrannslange. Håndslukkeapparatet (skum- eller pulverapparat) må minst tilfredstille effektivitetsklassen A21.

Brannslukkingsapparat i forskriftsmessig stand skal være montert på et lett tilgjengelig sted i leiligheten. Apparatet skal være forseglet og kontrollert. Periodisk kontroll av apparatet er beboers ansvar. Apparatet må byttes innen 10 år.

Hvis man har husbrannslange, må man påse at den er lang nok til å nå alle rom i leiligheten. Brannslangen skal ikke brukes til annet, f.eks. vanning av hage. Den skal være tilkoblet vannrør og klar til bruk i en nødssituasjon. Vi anbefaler at alle beboere går bort fra brannslange og går over til brannslukningsapparat. Dette er en anbefaling fra brannvesenet.

Det er montert brannstiger på balkongsiden som skal benyttes til eventuell rømming ved brann. Bruk trappen i oppgangen, om mulig. Er det røykutvikling i oppgangen, gå ut på balkongen og gi deg til kjenne. Dersom det ikke er noen andre evakueringsmuligheter, bruk brannstigen.

Se også video: https://youtu.be/CFZFK_VPFxE.

BRANNTEPPER: Disse er gode å ha for rask slukking av branner på komfyr eller mindre overflater.

Styret har for salg noen slike tepper fra firma Housegard:
str 120x120 cm, kr 249, eller str 120x180 cm, kr 398.

Ønsker man å bestille, send styret en epost: styret@oebl.no

Kontakt oss

Den beste måten å kontakte styret på er via e-post til styret@oebl.no

Send mail

Hvis det haster, kan styret nås på styretelefon 45 22 50 02
Ved akutte, livstruende situasjoner, ring 110 (brann), 112 (politi) eller 113 (sykebil)

Østerås Borettslag AL

Østerås Borettslag er et av de største borettslagene i Bærum, med 280 leiligheter i lave blokker omgitt av grønne fellesarealer, flott utsikt og kort vei til T-bane, skoler, barnehager, idrettsanlegg og marka.

Fakturaadresse

Østerås Borettslag AL
Org. nr. 953 914 638
Postboks 2713
7439 TRONDHEIM

Kontakt

styret@oebl.no
45 22 50 02
Org. nr. 953 914 638

Alt innhold er beskyttet av åndsverksloven og kan ikke benyttes uten tillatelse
Utviklet av Fortress Reklamebyrå AS og driftet av Meso Digital AS